Kota Kinabalu en de gelijknamige berg

28 juli 2008 - Kota Kinabalu, Maleisië

Het hostel in Kota Kinabalu (KK) heeft gratis internet (dus vandaar de hoeveelheid verse foto's) en warme doushes, prima verblijven dus. Centre Point is een grote shoppingmall in KK en daar hebben we een groot deel van onze vrije dag rondgehangen. Natuurlijk met het doel om spullen te kopen voor de Mt. Kinabalu, maar uiteindelijk toch bij de Mac Donalds en de Starbucks uit te komen.

Vroeg weg met een busje naar de berg alwaar we onze gids en ID-pasjes (als je naar beneden valt weten ze wie je bent, handig...) kregen. Na een kort onderonsje met de gids was niets duidelijk, dus zijn we maar omhoog gelopen naar Taman Ratta, een Resort op 3300 m. Vooral de laatste 500 meter voel je dat je hoog zit, lekker hijgen na 3 stappen gezet te hebben. Wouter, Yuri en Jasper kwamen daar om iets van 12 uur aan, maar helaas was het restaurant niet verwarmd en konden we niet inchecken. Eerst moesten we op de grond slapen met een matje en slaapzak, gelukkig waren er cancelations en hadden we een niet-verwarmde kamer.

Vroeg op, uurtje of 2 in de ochtend, met een lekker cracker en chocolade ontbijt. Daarna op zoek naar de gids, Jorn en Simon (gast die met ons meeliep de berg op). Wouter wilde de berg opsprinten en kwam dus ook als allereerste boven. Als straf moest hij koulijden. Na half japan en china eindelijk voorbij te zijn gelopen konden Yuri en Jasper eindelijk in een lekker tempo doorlopen. Mark kwam ook nog tot de top gewandeld en hebben we Happy Birthday voor Yuri gezongen en cake gegeten (met kaarsjes niet die wilden branden). Tot onze verrassing kwam ook Jorn (die ziek was geweest de afgelopen dagen) toch nog vrolijk de top op gewandeld. We hebben het dus allemaal gehaald. De afdaling gaf een superb uitzicht op de valei onder aan de berg.
De afdaling vanaf de top was prima te doen tot aan Taman Ratta. De laatste 6 km waren een ander verhaal, er kwam geen eind aan. We vroegen ons af of we dit echt allemaal gelopen hadden de vorige dag. Knieen en voeten hebben het moeten vergelden op de rotsen en trapjes.

Next episode.. weekje eiland, maar eerst met het vliegtuig naar KL en dan naar Kota Baharu.

Cheers,
W,Y,J,M,C

1. Henriette Smeets:
    28 juli 2008
    Poeh... wat een operatie!! Maar wel prachtige foto's! Proficiat jongens, dat jullie het gehaald hebben... een hele prestatie!! En Yuri, ook nog proficiat met je verjaardag!! Wiederschnitzels, nog veel plezier de laatste week.... Groetjes, Henriëtte
  2. danielle:
    28 juli 2008
    hey wat een leuke foto's. lijkt me machtig mooi wat jullie allemaal beleven daar.
    en yuri, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag gisteren.
    veel plezier nog en goede reis terug. groetjes danielle mastenbroek
  3. Noëlle:
    Hoi jongens,
    Geweldig!! Petje af voor jullie prestatie! Prachtige foto's! En tja, het wordt eentonig, maar Yuri natuurlijk nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag :) Geniet nog van deze laatste week, alvast een goede terugreis gewenst!!
    Groeten, liefs, Maarten, Berdine, Peter, Laurens en Noëlle :)
  4. Henk en Iny Heerink:
    29 juli 2008
    Dag jongens,

Geweldig wat jullie (weer) meemaken. Mooie foto's. Het is voor ons, ouders van Jorn, mooi dat we jullie reis zo goed kunnen volgen. Yuri, nog gefeliciteerd. Veel plezier bij het vervolg van jullie reis, en een goede terugreis!
  5. Alieske:
    3 augustus 2008
    Hey Boys, Een topprestatie! Jullie hebben de top bereikt!! De uitzichten zien er indrukwekkend uit! Leuk om al jullie avonturen te lezen! Op de foto´s ziet er allemaal erg gezellig uit:D have fun de laatste dagen. Straks wordt het afkicken in het saaie en regenachtige NL:P alvast een goede terugreis.
  6. Mechteld Lehr:
    4 augustus 2008
    Heey allemaal,
    Respect voor die bergtocht!:) In Ierland konden we alleen langs de drukke straat lopen, beetje jammer. Geniet van het laatste dagje en alvast een hele goede vlucht!
    Liefs Mechteld