Mulu National Park

17 juli 2008 - Semporna, Maleisië

Om de reis wat afwisselender te maken, besloten we met de boot van Miri naar Mulu te gaan (in plaats van het vliegtuig). De chauffeur die ons naar de express boat naar Marudi (de eerste tussenstop) zou brengen bleek de weg niet te weten. Een aantal uur met de volgende express boat en een rot humeur later waren we uiteindelijk gestrand in Marudi. Dit stadje waar eigelijk niets te doen was, werd opgeleukt door enthousiaste verhalen van de locale chinees (een van de vele).

De volgende dag konden we de express boat nemen naar Long Terawan en vandaar met een longboat naar Mulu Park Head Quarters. Mooie rit in het half donker met onweer om ons heen. Tijdens een chichi pauze rende Jorn, ondanks onze waarschuwingen, (onbedoeld) achter een slang aan. (niet voor de ouders van Jorn: het was een grote zwarte van 1.5 meter met gele en witte ringen en hij wilde al naar wouter happen).

De rit naar Camp 5 per boot bracht ons langs een Longhouse en grottenstelsels. Deze grotten leken op die van Remouchamps, maar de stalagmieten waren een stuk mooier. De rivier vlak aan Camp 5 bracht de welkome afkoeling na een stevige jungle-trek van 8km. Heerlijke instand noodles als avond eten en vroeg naar bed.

Alweer vroeg op, want de gids vertrok met ons om kwart voor zeuven richting de Pinnacles. Mark keerde na 300 meter om ergomische redenen weer terug naar Camp 5. Heet, vochtig en doorweekt van het zweet kwamen we op 900m hoogte bij de mini-pinnacles. Wouter probeerde op een originele manier een stukje pinnacle mee te smokkelen. De rest van het gezelschap was erg geschokt op de manier waarop dit gebeurde.
De top (1170m) bereikten we na iets meer dan twee uur. Ondanks de mist op de heenweg hadden we toch een prachtig uitzicht op de pinnacles.
De tocht terug duurde en duurde maar. Je moest voor elk klein stapje blijven opletten zodat je niet uitgleed op een helling van 30% met gladde stenen en boomwortels. Moe maar voldaan konden we ons weer in de rivier laten afkoelen.

Vroeg op met instand noodles; het begint bijna een gewoonte te worden. De hele dag gereisd, van Mulu naar Semporna met de volgende transport middelen: benenwagen, longboat, 4x4 pickup, Fokker 50, Twin Otter, A737-400, taxi.
Vooral de vlucht met de Twin Otter, wat een klein schattig vliegtuigje is, was erg leuk. Je kon mooi in de cockpit meekijken wat de piloot aan het doen was. Het uitzicht op afwisselend plantages en uitgestrekte stukken bos met slingerende riveren was erg indrukwekkend.

We hebben nu een relaxt dagje in Semporna. Morgen weer vroeg uit de veren naar een willekeurig eiland met snorkel en duikgelegenheid.

Slingerschijt counter: 1/2 + 1/2
"Jorn foto" counter: te veel

Namens de group,
Groetjes chappie.

1. Roald:
    17 juli 2008
    Heej hallo, goed bezig daaro! Bleef nog wel even benieuwd naar die originele manier van Wouter met die pinnacle ;-) En willen we uberhaupt weten wat 'slingerschijt' inhoudt?
    Roald
  2. Mechteld Lehr:
    17 juli 2008
    Haha er is inderdaad wel wat fantasie nodig om jullie verhalen te begrijpen! Maar geniet er lekker van, veel plezier verder en Jorn ga maar lekker door met foto's maken. Dan kunnen wij thuis ook nog een beetje genieten:)
    Liefs Mechteld
  3. Henriette Smeets:
    17 juli 2008
    Wat een reis... wat een ervaringen! Hebben jullie ook de zwerm vleermuizen gezien in Mulu?? Geniet van het snorkelen... ik heb gehoord het "onderwater leven" moet heel mooi zijn...
    Heel veel plezier chappies!! En.... geen "slang"- avonturen meer, oké??
  4. Laurens:
    18 juli 2008
    Hoi Wouter, wat leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Ik kan me al aardig voorstellen hoe het gaat. Volgens mij hebben jullie veel plezier. Geniet van deze mooie tijd. Wij gaan zelf dinsdag 29 juli op vakantie met Margriet. Veel liefs Laurens (ook van Noëlle!).
  5. Peter:
    19 juli 2008
    Heeej Wouter :D hoe gaat het ermee? Je hebt het nog steeds erg naar je zin zie ik. Wat een ervaring lijkt me dat in de jungle, haha. Veel plezier en geniet er van! :)
    Gr. Peter